3ds Max alebo Blender

3ds vs blenderGrafický 3d program je pomerne zložitý a vyžaduje si to čas, pokým človek začne svoju kreativitu v 3d programe realizovať. Keď sa už niekto cez jeden program prehryzie, tak potom pre neho nie je úplne jednoduché presadnúť na iný 3d program.

Zo začiatku bola pre mňa 3d grafika len zábava a skvelé tvorivé odreagovanie sa. V roku 2008 som si zaobstaral 3ds Max a Vray. Na tie programy som nedal žiadne peniaze, veď som ich chcel iba vyskúšať… Nuž a časom som si zvykol. A to je práve to – zvyk! Je to železná košeľa, ktorá sa ťažko vyzlieka. Keď som chcel svoju záľubu preniesť do živnosti, tak zakúpenie 3ds Max sa mi zdala veľmi veľká investícia. Hľadal som lacnejší 3d program, až som našiel ten najlacnejší – Blender (bezplatný, open-source). Lenže na prvý, ale aj druhý pohľad, je Blender pre človeka zvyknutého na 3ds Max úplne nemožný program. Po prvých pokusoch som bol rozhodnutý predsa len kúpiť 3ds Max spolu aj s Vray. Vybavená vec, nestrácať ďalej nervy a radšej tých pár tisíc euro zaplatiť!

Lenže akosi mi to nedalo. Nebol som vnútorne úplne presvedčený, že ostanem pri 3ds max.
Na pozadí tejto dilemy je toto rozhodnutie nie len o peniazoch, ale je to rozhodnutie medzi open-source a komerčným programom. Nedalo mi to hlavne preto, že mne je sympatickejšia filozofia open source. Nepovedal som, ktorá z možností je lepšia, hovorím len, k čomu ja viac inklinujem. A preto som sa Blenderu napriek ťažkým začiatkom nevzdal a je to teraz môj 3d pracovný nástroj.

Ak by som mal systém práce v Blender porovnať s 3ds Max, tak má to svoje muchy, ale má aj svoje výhody. Napríklad vývoj Blenderu ide rýchlejšie ako u obdobných komerčných programoch a všetky inovácie si môžem hneď po vydaní zadarmo stiahnuť. Na tému porovnanie 3d grafických programov existuje mnoho názorov. Mne to ale pripadá ako porovnávať hrušky s jablkami a pritom mojím cieľom ani nebolo nájsť ten najlepší program na svete. Výsledok mojej práce je 3d vizualizácia alebo animácia a mojím cieľom je spokojný klient. Na to potrebujem prostriedok, ktorý mi to pomôže zrealizovať. A najlepší program na to je ten, na ktorý som zvyknutý. Mám to za sebou, už som si zvykol na Blender a môžem ho len odporučiť.

Ako príjemný bonus k rozhodnutiu prestúpiť z 3ds Max na Blender je to, že Vray sa dá prepojiť aj s Blenderom. K dnešnému dátumu to síce ešte nie je oficiálny release, ale vývojár Andrey Izrantsev pracuje na skripte Vray/Blender. Pomocou tohto skriptu je možné prepojiť najlacnejšiu profesionálnu 3d aplikáciu – Blender s najrýchlejším render software – Vray. Pre skript Vray/Blender je potrebná standalone verzia od Vray. To znamená ďalšiu dobrú správu, a síce, že Vray standalone je viac ako o polovicu lacnejší ako iné Vray verzie. Dobré, nie?!